zaterdag 19 mei 2012

SPAGHETTI FRITTI

Heerlijk zo'n vrije dag en daar volgen er nog meer van! Vandaag even geen vlees en dus een recept van Jamie Oliver. Eind april ben ik voor mijn 40 ste verjaardag een paar dagen in Londen geweest. Wat een heerlijke stad en als ik zeg heerlijk dan gaat dat vooral over het uit eten gaan. Wij hebben geluncht bij 2 restaurants waar Jamie mede-eigenaar van is. Het eerste was restaurant Barbecoa aan de beurt een tafel met uitzicht op St. Paul's Cathedral en wat een eetfeestje was dat. Lekker en puur Italiaans was het eten bij Jamies Italian gelegen in Covent Garden. Gennaro Contaldo maakte zijn rondje door het restaurant toen we daar waren een hele echte Italiaan ;o). Op het menu in dit restaurant staat het onderstaande gerecht, iets aangepast natuurlijk (ik kan het niet laten sorry)!

 Recept voor 4 personen

3 eieren
100 g geraspte parmezaan
60 g ricotta 
geraspte schil van 1 citroen & 4 partjes
klein bosje peterselie fijn gehakt
1 tl chilivlokken
250 g spaghetti, gekookt, afgespoeld  met koud water en olijfolie erdoor geschept.

Arrabiatasaus
60 ml olijfolie
1 tot 3 chilipepertjes in dunne plakjes 
4 tenen knoflook in dunne plakjes
1 blikje tomaten en 4 rijpe tomaten even in de blender/keukenmachine
4 verse laurierblaadjes
1tl suiker
zout & peper

1. Bak voor de saus de knoflook, laurier & chilipeper in olijfolie maar laat niet verkleuren. Voeg de tomaten, suiker, zout & peper toe en laat 30 min zachtjes pruttelen. 
2. Klop ondertussen, in een grote beslag kom, eieren & 80 g parmezaan & ricotta & citroenrasp & peterselie & chilivlokken met een flinke snuf zout en wat peper. Schep de spaghetti door dit mengsel tot deze helemaal bedekt is. Pak een vork en draai dan 12 kleine nestjes en zet deze op een bord. Verhit wat olijfolie in een kleine pan en bak de nestjes (in porties) heel voorzichtig krokant en goudbruin.
3. Neem de 'fritti' uit de pan, verdeel ze over 4 borden en bestrooi ze met de parmezaan. Schep de arrabiata in kleine schaaltjes en serveer deze samen met de citroenpartjes op het bord. Je kunt dit gerecht ook als voorgerecht voor 8 personen serveren, snij de fritti dan doormidden. 

Na mijn gefröbel in de keuken komt mijn lief opruimen en na deze uitspatting vond hij het nodig dat ik de berg ellende, die ik volgens hem steevast achterlaat, ook vast zou leggen. Dus bij deze ook een foto van de afwas.....

PS: Heb nu ook mijn best gedaan op de food styling want die couscous zag er echt niet uit. Uit betrouwbare bron weet ik dat alle food foto's gestyled zijn en bij sommige foto's wordt er gewerkt met plastic en haarlak om het er mooi uit te laten zien. Tja, daar begin ik niet aan maar ik heb nu mijn spiegelreflex in gezet en moet wel eerlijk zeggen dat belichting ook belangrijk is.

Jamies Barbecoa: http://www.barbecoa.com/
Jamies Italian: http://www.jamieoliver.com/italian/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten