woensdag 15 mei 2013

2 BEREIDINGEN VAN ZALM & ZEEKRAAL

Er is niets zo fijn als een half uurtje door een goede supermarkt struinen.... Heerlijk stuk zalm gekocht en ik had bedacht omdat met wat groenten en bulger te gaan combineren. Toen zag ik zeekraal liggen, al had ik geen idee wat ik daar mee moest doen, ik heb het gekocht. De zeekraal smaakte ziltig en was lekker knapperig dus heb ik er ook een voorgerechtje mee gemaakt. Op de verpakking stond dat je de zeekraal kon roerbakken met wat knoflook, de rest heb ik op deze manier gemaakt voor bij het hoofdgerecht.


Voor 2 personen;

100 gram verse zalm
30 gram zeekraal
1/2 groen pepertje
1el limoensap
1tl honing
goede olijfolie 

Snij de zalm in kleine blokjes en doe deze in een schaaltje. De zeekraal hak je fijn en voeg deze bij de zalm. Het pepertje heel erg fijn snijden en samen met het limoensap en de honing roer je die door de zalm en zeekraal. Schep dit in een kookring op een bord en giet er wat olijfolie overheen. Ik heb er nog wat geroosterd meergranendesem bij gelegd maar dat is niet echt nodig. Echt een lekker simpel maar smakelijk voorgerechtje.

Daarna heb ik alsnog het gerecht gemaakt met de bulger zij het met een wat gekrompen stukje zalm.


Voor 2 personen.

2 stukjes zalm
200 gram grove bulgur
400ml bouillon
3el pijnboompitjes geroosterd
1 ui fijn gesneden
3 teentjes knoflook fijn gehakt
2 groene pepertjes fijn gehakt
sap en rasp van 1 limoen
70 gram zeekraal
Becel bakboter




Verhit in een pan 2el boter en bak daarin de ui eventjes aan voeg dan 2/3 van de knoflook toe en bak dit even mee. Doe de bulger met het pepertje en de limoenrasp in de pan en bak deze even mee voordat je de bouillon toevoegt. Zet een deksel op de pan en zet het vuur laag. Als de bouillon is opgenomen door de bulger dan laat je deze 20 minuten staan. Daarna zet je het vuur weer aan en voeg het limoensap toe. Bak nu de zalm zachtjes in 2 el boter tot deze stevig aanvoelt haal hem dan uit de pan. In de achtergebleven boter bak je 2 minuten de zeekraal met de overgebleven knoflook. Maak het bord op en strooi de pijnboompitjes over de bulger. De zeekraal is best zout dus die eet je samen met de zalm zo hoef je geen zout toe te voegen. Het was een geslaagd avondje in de keuken en ik ben weer wat wijzer geworden. Zeegroenten zijn zeer veelzijdig dus volgende keer ga ik opzoek naar lamsoor !



1 opmerking:

  1. weg met de becel; gebruik bio roomboter; verder een super recept. Aan de kleur van de zalm te zien Noors?

    BeantwoordenVerwijderen