zondag 14 oktober 2012

CHOCOLADE MACARONS

Recept is afkomstig uit "Macarons Cupcakes en Cakepops" van Mia Öhrn. Als dit geen uitdaging is dan weet ik het niet meer. Ja, ze zien er niet zo uit als in mijn boekje. Maar ze smaken er niet minder om, denk dat de eiwitten wat langer geklopt moeten worden...

Macarons;
170g poedersuiker
90g amandelmeel
2 el cacao
3 eiwitten
2 el fijne kristalsuiker

Vulling;
150g pure chocolade
1,5 dl slagroom
1 tl Honing ( ik gebruikte sinaasappelhoning)
2 el sterke espresso (oploskoffie staat in het recept)
25g boter op kamertemperatuur

Omdat de vulling moet afkoelen en opstijven heb ik deze eerst gemaakt:
Hak de chocolade in kleine stukjes, ik gebruik daarvoor altijd mijn vijzelstamper. Verwarm de slagroom met de honing in een steelpan als deze kookt, haal pan van het vuur, voeg de chocolade en espresso toe. Roer tot de chocolade gesmolten is en voeg dan de boter toe. Laat de vulling afkoelen tot deze stevig genoeg is om ermee te spuiten.

Macarons:
Meng de poedersuiker, het amandelmeel en de cacao in een kom door elkaar en wrijf dit mengsel door een fijnmazige zeef.
Klop de eiwitten luchtig in een schone, droge beslagkom. Voeg de kristalsuiker toe en blijf kloppen tot de eiwitten goed stijf zijn. (dit is dus een kritisch punt want wanneer zijn ze stijf genoeg?)
Spatel het amandelmengsel voorzichtig door de stijf geklopte eiwitten tot een homogeen beslag.
Schep het beslag in een spuitzak en spuit ca. 50 rondjes (2 euromunt) op twee met bakpapier beklede bakplaten. Laat de macarons ten minste 45 minuten op een droge plaats rusten op de bakplaat, zodat het beslag een dun huidje kan vormen.
Verwarm de oven voor op 125 graden. Zet de bakplaat onder in de oven en bak de macarons in ca. 20 minuten gaar. De macarons moeten gemakkelijk loslaten van de bakplaat als je ze optilt, zo niet zet ze dan nog even terug in de oven.

Schep de vulling in een spuitzak en bespuit de helft van de macarons met een dotje vulling. Leg daar vervolgens de andere helft van de macarons bovenop. Laat ze opstijven in de koelkast en genieten maar zou ik zeggen. De macarons zijn maximaal 1 week houdbaar als je ze in de koelkast bewaart.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten